Handig hoor, zo’n thuiswedstrijd in Stroe! Voor het team van Bakker to the Max uit Barneveld is dat niet alleen lekker in de buurt, maar ook garantie voor extra motivatie om voor eigen publiek eerste te worden op de baan.
Aan de DAF 95 XF zal het niet liggen, want die loopt als een zonnetje, aldus rijder Erwin van Harten. Vorig jaar werd het team derde in de competitie van de Standaard XL-klasse, terwijl ze nog geen twee (hele) seizoenen hebben gereden met hun truck. Hun geheim? “Doen wat de anderen niet doen”, denkt Erwin. “Natuurlijk wordt er op de baan naar elkaar gekeken. Dat is leuk, maar voor ons als team is wat anderen doen nooit leidend. Wij varen op eigen inzicht en doen dan bijvoorbeeld de gewichtsverdeling nét even anders. “Natuurlijk is het altijd een beetje een gok en kan het ook verkeerd uitpakken, maar we denken altijd goed na voordat we iets doen.”
Vorig jaar experimenteerden de mannen van Bakker to the Max met HVO 100, een fossielvrije, plantaardige brandstof die nagenoeg geen CO2 uitstoot en een stuk minder rook laat zien op de baan. “Dat is toch de toekomst, dus daar hebben we meteen op voorgesorteerd. We hebben er niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, dat hou je als team een beetje voor jezelf natuurlijk. Maar het is prima bevallen.”
Er is nog één ander team in hun klasse die in een DAF rijdt, weet Erwin, en ook dit jaar is er weer de nodige concurrentie op de baan, ook van veel nieuwelingen. “Het is ook een leuke klasse. Laagdrempelig, want er worden niet ingewikkelde eisen gesteld in deze klasse. Vandaar ook dat er veel nieuwe teams meedoen. Maar wij hebben vertrouwen in onze DAF. Ook al hebben we een iets kleinere motorinhoud dan andere trucks (12,5 liter), er zit genoeg power in voor een eerste plek. Daar gaan we voor!”