Rednex: uniek in Europa

17 april 2024

Elke tractor is uniek, maar die van Arjan van de Kolk en team overtreft die kwalificatie. Van de Rednex wordt elk onderdeel (van brandstofpomp tot aandrijfas) in eigen schuur gemaakt. Uniek in Nederland, en misschien wel in Europa.

 

Van de Kolk draait nu 25 jaar mee in de sport en 20 jaar in de Prostock. Waarom hij zijn hart verpand heeft aan die klasse, mag duidelijk zijn. “Op dieselgebied is de Prostock het hoogste niveau dat je kunt bereiken. Er is in de sport bijna geen grotere uitdaging te bedenken dan mee te draaien in de top van deze klasse.”

 

Waarom die Prostock zo uitdagend is? “Omdat een dieselmotor meer koppel levert dan welke motor dan ook, wordt elk foutje dat je maakt ook harder afgestraft dan bij andere motoren. Dus moet je altijd op je toppen presteren om te kunnen winnen.”

 

Toen Rudolf Diesel ergens in 1890 patent aanvroeg voor de eerste dieselmotor, had hij niet kunnen bevroeden dat de techniek zo’n vlucht zou nemen. Arjan: “Uit 1 liter motorinhoud werd bij de eerste motoren 5 pk gehaald. Vandaag de dag tikken wij de 3900 pk aan met 8,3 liter inhoud.”

 

De Rednex is een hoogstandje in velerlei opzichten. “De krukas is het enige onderdeel dat op deze tractor zit dat ze zelf laten maken. Maar de brandstofpomp, de cilinderkoppen, de zuigers, de drijfas… allemaal van eigen makelij. Als je dan bedenkt dat we al enige jaren zonder sponsor rijden, kan je je voorstellen dat het ook in financieel opzicht een uitdaging is.”

 

Team Rednex koos er bewust voor om zonder sponsor te rijden. “Deze sport bestaat bij de gratie van sponsoren, maar wij wilden daar toch eigenwijs in zijn. We zijn de enige tractor in het veld waarop je geen stickers kunt vinden. Dat is voor ons ook een onderdeel van de wedstrijd. Zowel financieel als mentaal moeten we op onze toppen presteren. Dat is een way of life geworden, waar we met elkaar van genieten.”