Volgens de regels mocht een Supersport-tractor vroeger alleen uit originele onderdelen bestaan, maar nu die regels uit de boeken zijn verdwenen is pullingteam Spetsnaz Belarus helemaal los gegaan. In de afgelopen winter bouwden ze een splinternieuwe componententrekker. Een project om trots op te zijn.
De leek die de Belarus straks op de baan ziet staan, denkt op het oog dat er weinig veranderd is. Maar schijn bedriegt. Sterker nog: bijna álles aan deze 3.4 ton componentenmachine is spiksplinternieuw. De lijst is te lang om op te noemen; niet alleen de achteras is vervangen, ook de versnellingsbak is nieuw, er kwam een andere geveerde vooras in, het team maakte eigenhandig een Bellhousing met price-as rem en druklagerbediening, er werden extra koelers toegevoegd, de motor ging volledig uit elkaar en ga zo maar door door.
Bloed, zweet en tranen, lacht William Pullens die zijn naam alle eer aan doet als kartrekker van team Spetsnaz. Hoeveel tijd hierin zit? “We hebben hier met acht mensen elke dinsdag en donderdagavond aan gewerkt… Ik kan het aantal uren niet eens inschatten en ik denk dat ik het ook niet wil weten. Wat ik wel weet, is dat dit een virus is en dat uren tellen er gewoon niet bij hoort.”
De verrichtingen van het team zijn de afgelopen winter op de voet gevolgd via social media. “Er wordt altijd heel geheimzinnig over gedaan, maar wij hebben ervoor gekozen om onze technische troeven te delen met de buitenwereld. Wij kunnen dit doen dankzij de steun van veel gulle sponsoren, die verdienen het gewoon om op de hoogte gehouden te worden.”
Waarom de trekker helemaal op de kop is gegaan? “We merkten in seizoen 2023 dat we gewicht op de neus te kort kwamen. Daarnaast bleef het differentieel maar stuk gaan en werd de versnellingsbak een steeds zwakker punt. Al die dingen hopen we opgelost te hebben. Het zwaartepunt is omlaag gebracht en we hopen echt dat we dat terugzien in de koersvastheid. Want dat was bij ons nog wel eens een probleempje.”
Wat William verwacht van het nieuwe seizoen? “We zijn een team dat in de top kan meedraaien. Dus daar gaan we voor. Hoe dan ook, we zijn als team ontzettend trots op deze componententrekker.”