Dit jaar is het negende seizoen dat de matzwarte Bad Bull de strijd aangaat op de Nederlandse wedstrijdbanen. Henk van Ginkel zit zoals altijd achter het stuur en laat ook in Stroe zien hoe je een Volvo F16 Globetrotter op de baan houdt.
De baan in Stroe is bekend terrein voor Henk en zijn teamgenoten. Vorig jaar werden ze vijfde op de Megapull, dit jaar gaan ze het beter doen, verwacht hij. Aan een gebrek aan sleutelen kan het niet liggen in elk geval, want de vrije tijd in het afgelopen winterseizoen is goed gebruikt om de truck weer in topconditie te krijgen. Er werd een nieuwe versnellingsbak gemonteerd, de koppeling werd (gedeeltelijk) vernieuwd en de turbo is gereviseerd. Sinds vorig seizoen rijdt team Bad Bull met een nieuw bandenconcept, ontwikkeld door een sponsor die actief is in de vrachtwagenbanden. “Normaal gesproken doe je in deze klasse een ander profiel op de standaard banden. Maar je kan nog wat hoger en breder gaan binnen het reglement. Dat hebben we gedaan, waardoor onze banden meer contactoppervlak hebben met de baan. Dat betekent meer grip en dat levert natuurlijk betere prestaties op. Voor Stroe is dat trouwens niet eens zo broodnodig, want op die baan zit al best veel grip.”
In 2010 werd de Bad Bull aangeschaft in Slowakije. Toen was de truck nog rood met special painting op de zijkanten. Na twee jaar werd de Volvo F16 helemaal gerestaureerd en kreeg hij de mooie matzwarte kleur, gebaseerd op de kleur van een Stealth-vliegtuig. We zijn maar een klein low budget team, maar proberen elk weekend een zo competitief mogelijke machine op de baan te krijgen, vertelt Henk. “Het leuke is ook dat alle teams in de Sportklasse zeer aan elkaar gewaagd zijn. De uitslagen verschillen per wedstrijd, wat de competitie heel spannend houdt. Naast de baan is het één en al gezelligheid bij de teams onderling. We doen het echt voor de hobby en rijden in de Sportklasse is prima te combineren met de full time banen die we hebben. Zolang we niet te veel schade rijden tenminste…. Want vijf jaar geleden reden we de halve wagen total loss. Daar kwamen weer heel wat uurtjes sleutelen bij kijken. Dit seizoen gaan we er natuurlijk voor om de boel schadevrij te houden.” Het mooiste aan deze sport? “Dat is om te zien hoe de deelnemers, de vrijwilligers van de NTTO en de wedstrijdorganisatie gezamenlijk hun best doen om er een zo spectaculair en gezellige wedstrijd van te maken voor de toeschouwers. Wat Stroe extra leuk maakt voor ons is dat we kunnen rijden onder het oog van de vele bekenden uit de regio, zodat het een soort thuiswedstrijd voor ons is.”