Bad Bolinder is bepaald niet standaard

10 april 2024

In de sport noemen ze het nog een ‘Standaard’ tractor, maar de Bad Bolinder van Bertho Overeem is bepaald niet standaard. Hij rijdt namelijk in de 8 ton XL-klasse en is ook nog eens van het merk Volvo, iets wat je niet veel ziet. 

 

Bij Bertho Overeem thuis is het tractorpulling dat de klok slaat. “Ja, je kan wel zeggen dat het daar vaak over gaat”, lacht hij. Dat is ook wel logisch als je drie broers en een vader hebt die stuk voor stuk actief zijn in de tractorpullingsport. “Mijn twee oudste broers rijden in de 3,6 ton Supersport, broer drie in de standaardklasse 5,5 ton en pa zit op de bok van de Mysterie (4,5 ton Supersport) van Appie Theunissen uit Wekerom. Iedereen uit ons gezin is er lekker druk mee.” Het Bad Bolinder team bestaat naast Bertho uit zijn broer Jacco Overeem en Bram Baars.

 

De Bad Bolinder is een vreemde eend in de bijt van de 8 ton XL-Klasse. In deze klasse zijn het de merken John Deere’s, Fiats en Internationals die met gemak aan de maximale motorinhoud kunnen komen. “Voor zover ik weet zijn we de enige die een Volvo BM rijden. De ‘BM’ staat van oudsher voor Bolinder-Munktell, waar de Bad Bolinder zijn naam aan dankt.”

 

De tractor kreeg in de afgelopen winter een compleet nieuwe motor én een nieuwe setting voor de turbo, met dit jaar voor het eerst ook een intercooler, vertelt Bertho. “Dat is nieuw in het reglement voor deze klasse, dat er ook een intercooler op mag. Zo’n intercooler koelt de lucht voordat het de motor binnenkomt. Dus is de concentratie van zuurstof hoger: dus nog meer vermogen én meer koppel. Voor de leek: je hebt vermogen en koppel. Vermogen zegt iets over snelheid, koppel over kracht. Ze zeggen ook wel eens: het vermogen bepaalt hoe snel je door een muur heen rijdt, het koppel met hoeveel geweld en kracht.”

 

“Met een intercooler hebben we wat beide betreft weer een flinke slag kunnen maken. De precieze pk’s weten we nog niet omdat het dit jaar nieuw is, maar richting de 800 pk gaan we waarschijnlijk wel. Waarom het reglement voor de 8 ton is aangepast? Dat doet de organisatie om het deelnemersveld weer even goed te schudden. Als de voorschriften jarenlang hetzelfde blijven, heb je ook kans dat je vaak dezelfde winnaars hebt. Nu we een nieuwe opstelling mogen gebruiken met een intercooler, staat iedereen weer op scherp.”