In de pullingsport is Willem Veldhuizen één van de ouwe knarren, zoals hij het zelf lachend uitdrukt. Maar zijn jarenlange ervaring én de enorme hoeveelheid technische kennis binnen zijn team maakt de Bits ‘n Pieces tot één van de absolute favorieten in de Modifieds-klasse tot 3.5 ton.
Niet alleen heeft het team uit Loosdrecht decennialange ervaring in de pullingsport, ze zijn ook echte pioniers. Onder leiding van Willem bouwde het team begin jaren negentig als eerste een Superstock om van diesel naar methanol. Niet voor niets runt hij samen met zoon Daan Veldhuizen naast een autobedrijf ook een bedrijf waarin onderdelen (waaronder methanol injectiesystemen) worden vervaardigd voor de auto- en motorsport. Bovendien was Willem de allereerste Europeaan die in de USA deelnam aan een tractorpullingwedstrijd.
De ambitie om te winnen en het enthousiasme voor de sport is anno 2023 nog net zo groot, vertelt Willem. In Stroe gaan ze met de Bits ‘n Pieces voor een plek in de top drie. “We hebben tijdens de voorgaande edities van de Megapull al het nodige meegemaakt. Van het jaar dat 80 procent van de deelnemers van de baan schoof tot vorig jaar waarin we een prachtige derde plek behaalden. Voor het publiek is de Modifieds-klasse natuurlijk helemaal geweldig. Het maakt allemachtig veel herrie en het gaat supersnel: op het midden van de baan ga je met een gang van wel 65 kilometer per uur met 20 ton achter je aan over de baan.”
Net als in andere klasses is ook in bij de Modifieds een cruciale rol weggelegd voor de rijder. “De eerste tien meter bijvoorbeeld moet je minimaal gas geven om de nodige druk op de achterwielen te krijgen. Dat vraagt om precisie, gevoel en ervaring.” Hoe nauw het ook komt, stress heeft hij er zeker niet van, alleen gezonde spanning. “Welnee, we gaan er altijd ontspannen in. Je wilt vermogen leveren en weet ook dat je daarbij schade kan oplopen. Dat hoort er nou eenmaal bij. We zien het als een leuk dagje uit waarin we genieten van de sport, het publiek en de gezelligheid onderling.”