Als scraperchauffeur (‘baanschuiver’ in de volksmond) is hij al jarenlang een oude bekende op de baan in Stroe, maar als rijder hoopt Joost Hak vrijdag 9 juni zijn debuut te maken. Hij verschijnt dan met zijn John Deere 7710 aan de start in de Standaardklasse tot 11 ton en rekent op een plekje in de top 5.
Dat hij druk is met de sport is zacht uitgedrukt. Alleen al voor komend seizoen staan er meer dan 35 wedstrijddagen op het programma waarin hij op de schuifmachine namens de NTTO zijn steentje bijdraagt aan een mooie baan. Maar deze keer doet hij dus ook als rijder mee met zijn trekker uit 2001. Hij heeft zijn banden en het vermogen helemaal op orde, maar dat geldt voor de meesten van zijn concurrenten in deze klasse, verwacht hij. “De verschillen in de Standaardklasse zijn meestal niet groot, zelfs tot binnen een halve meter. Je moet het dus hebben van slim rijden en een beetje geluk hebben met de baan.”
Joost beschouwt het als een voordeel dat zijn John Deere soepel kan terugschakelen, vertelt hij. “Dat hebben niet alle trekkers in deze klasse. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om in één versnelling naar de eindstreep te jagen, maar soms kan het nodig zijn om terug te schakelen, bijvoorbeeld als de baan niet in topconditie is. Schakelen houdt ook wel een risico in. Tijdens de indoorwedstrijd in Putten bijvoorbeeld schakelde ik te laat terug, waardoor de trekker uit balans raakte. Gelukkig ben ik toch derde geworden, maar anders was ik misschien wel als eerste geëindigd.”
Inmiddels is Joost twee keer Nederlands Kampioen geworden in de Standaard tractoren 11 ton. Is zelf meerijden niet lastig te combineren met zijn werk als scraperchauffeur? “Het is weleens lastig te combineren, maar het is wel te doen met alle hulp die ik van iedereen krijg. Meestal rijden er twee scrapers per baan, zodat ik als ik moet rijden, wel even kan worden gemist. Het scheelt natuurlijk dat we als Standaard 11.0 ton klasse niet in competitieverband rijden, waardoor ik niet elke wedstrijd hoef te rijden.”