Met nieuwe banden en drijfstangen op jacht naar de titel

19 april 2024

Een tweede plek in de nationale competitie, brons op het Europees Kampioenschap. Secret of the Valley kende vorig jaar een uitstekend seizoen. De volledig zelf ontworpen John Deere 6030 is na een aantal upgrades helemaal klaar voor de titelstrijd in de 4,5 ton Supersport. 

 

Zo werd de motor met het originele big block helemaal onder handen genomen. Geen overbodige luxe. “Vijf van de zes drijfstangen bleken krom. Je loopt dan kans op compressieverlies, omdat de zuiger niet meer helemaal bovenin de motor komt. En als het echt misgaat, komt er een drijfstang naar buiten en heb je een gat in het blok”, vertelt Jurriën  van de Geer. 

 

Marginal gains

En mede dankzij de support van een trouwe groep sponsoren schitteren er onder de John Deere 6030 nieuwe banden: Pro Pullers. “Een slagje breder en met een iets andere samenstelling dan de Puller2000 banden die we hadden. Als het goed is levert ons dat nog meer grip op. Ze komen uit Amerika, daar zijn ze er enthousiast over. We gaan kijken of het ons net dat beetje verder brengt.”

 

Want marginal gains, net die paar procentjes extra, kunnen dit jaar wel eens het verschil maken in de 4,5 ton Supersport. “De teams in onze klasse zijn extreem aan elkaar gewaagd. Tussen winnen en verliezen zit bijna niets. Het gaat echt om details, de omstandigheden en wie de beste inschatting op de baan maakt.”

 

Elkaar helpen

Op de baan zijn ze concurrenten, daarbuiten gaat het er vriendschappelijk aan toe. Sterker nog: diverse teams uit de top rijden met onderdelen die Jurriën en Geert gemaakt hebben. Want samen met teamgenoot en engineer Geert de Heus heeft Jurriën een eigen bedrijf (JGGH) dat o.a. versnellingsbakken en transmissies voor collega-pullers bouwt. 

 

Ook denken Jurriën, Geert, Maarten, Marien, Gerrit en Hanno waar mogelijk mee met andere teams. “Twee jaar geleden waren er veel turboproblemen in onze klasse. Dat lossen we samen op. Kleine details houd je voor jezelf, maar als je bij een ander iets ziet wat goed mis kan gaan? Dan geef je advies. Je weet hoeveel tijd, geld en passie er in zo’n tractor zit. Je gunt het niemand om forse schade te rijden.”