Bijna álles aan Blue Risk is voorafgaand aan dit seizoen vervangen aan de blauwe Ford 8700 uit 1974 van het pullingteam. De koppeling en de duall-power zijn vervangen, danwel verzwaard, en de motor is gereviseerd en op een compleet nieuwe kop gemonteerd. De vooras, motorkap en een gedeelte van de cabine zijn nog de enige originele onderdelen van de Ford 8700.
Het was nodig, vertelt rijder Wouter Peelen, want ondanks dat ze competitiekampioen werden, zijn er door technische tegenslagen een hoop wedstrijden verprutst. “De motor deed het niet goed en we hebben de complete koppeling naar de knoppen gereden. We zijn eigenlijk nog steeds zoekende naar de oorzaak van de ellende. We zoeken het nu in de hoek van de brandstof en hebben wat testjes gedaan met een andere samenstelling fossielvrije diesel. Het is afwachten wat dit seizoen ons gaat brengen. Het is heel erg zoeken en elke wedstrijd benutten om het onder controle te krijgen. We willen vooruit, maar moeten leren van elke wedstrijd.”
Aan de inzet van het team zal het niet liggen in elk geval. Evert, het technisch brein achter Team Blue Risk, heeft er de nodige sleuteluurtjes opzitten. Teamlid Job hield de socials nauwgezet bij en Wouter zelf zorgde dat de financiën op orde bleven. “De concurrentie wordt elk jaar serieuzer. Qua motorvermogen zit elk team zo’n beetje aan z’n max. We moeten dus steeds meer letten op de details, en nauwkeurig finetunen is belangrijker dan ooit. Het is vooral zoeken naar de balans tussen motorvermogen, snelheid en grip op de baan. We blijven zoeken naar het maximaal haalbare. Per wedstrijd oefenen we om elke keer beter te worden. En het plezier dat we er in hebben maakt natuurlijk alles van tevoren al goed, of we nou wel of niet goed rijden. Elke wedstrijd weer die gezonde spanning ervaren en tegelijkertijd ontstressen. Voor ons team is de Blue Risk gewoon een heerlijke uitlaatklep.”