Ze werden vier keer Nederlands Kampioen, maar verkochten deze winter hun tractor en starten nu dus weer op nul. Met een nieuwe Red Impact hoopt het team uit Zijderveld dit jaar vooral veel te leren en niet te degraderen.
“Ja, dat deed best even pijn”, blikt teamcaptain Henri Versluis terug op het moment dat de Schotse tractorpullers ‘hun’ International 1086 kwamen ophalen. “Je hebt daar toch je ziel en zaligheid in gestoken en successen mee beleefd. Dan doet het je wat als je afscheid moet nemen.”
Ook al was dat onvermijdelijk, vanwege de reglementsveranderingen in de Supersport 4,5 ton. Vanaf dit jaar zijn in de hoogste Farmstock-klasse componenten toegestaan. In 2020 mag er gereden worden met een hoger toerental (3200 ipv 2700), mits je de motorinhoud terugschroeft van 9 naar 8,3 liter.
“Het zwaartepunt van de tractor gaat door deze veranderingen gigantisch naar beneden. Je kunt een betere, meer competitieve tractor bouwen. Dat is ook de reden dat we opnieuw de uitdaging aangaan, ook al is het ontzettend veel werk om naast je bedrijf en gezin zo’n nieuwe tractor te bouwen.” Gelukkig hoeft Versluis dat niet alleen te doen. Het Zijderveldse familie- en vriendenteam bestaat uit negen leden, die gesteund worden door een fanatieke achterban, sponsoren en een vrienden-van-club. “Want”, zegt Versluis, “anders is het niet te doen. Het is een mooie, maar ook intensieve en dure hobby.”
Waar ze dit jaar staan? Dat durft Versluis niet goed te zeggen. Doordat Red Impact uit kostenoogpunt nu al voor een motor kiest met een lagere inhoud, zal het dit jaar waarschijnlijk vooral de hielen van de concurrentie zien. “Voor ons is dit een tussenjaar. Aan de andere kant: tractorpulling is zo veranderlijk als het weer, dus het kan ook zo maar dat we een keer een prijs rijden.”
En hoe mooi zou het zijn als dat in Stroe al gebeurt? “Megapull Stroe is een super mooi evenement op een mooie locatie. Echt een aanrader voor het publiek en dit jaar dus een mooie kans om als één van de eersten onze nieuwe Red Impact te bewonderen.”