Team Powerliner pakt het nét even anders aan

23 april 2024

Als de mannen van het team Powerliner érgens goed in zijn, dan is het de dingen net een tikkie anders doen. Als enige in de Sportklasse met een Mercedes rijden bijvoorbeeld. En waarschijnlijk als enige team ter wereld te kiezen voor een uitdagende V12-motor in de Sportklasse.

Lol én uitdaging, daar draait het allemaal om voor het Barneveldse team. Vorig jaar reden ze hun allereerste seizoen in de Standaard XL-klasse, waarin ze tot ieders – en zeker ook hun eigen – verbazing kampioen werden. Dat niet alleen, hun collega-teams riepen het team uit tot Puller of the Year. Alle reden om het een trapje hoger te zoeken: dit seizoen maken ze hun entree in de Sportklasse. 

 

Een historische gebeurtenis, want ze zijn waarschijnlijk het enige team ter wereld dat met een V12-motor in deze klasse rijdt, vertelt teamlid Gerrit de Kruif. Het past helemaal bij het unieke karakter van team Powerliner, dat twee jaar geleden werd geformeerd door familieleden en vrienden die al jarenlang als vrijwilligers betrokken waren bij de Megapull. “We zijn opgegroeid met de sport en zijn allemaal liefhebbers. Tijdens een vrijwilligersavond besloten we het team van Maurice de Kruif – wat toen reed met de voormalige Betuwe-Puller- uit te breiden. Tijdens het smeden van de plannen werd duidelijk dat we het dan wél even anders wilden gaan aanpakken. Want iets wat al eerder is gedaan of al bestaat, daar zit voor ons geen uitdaging in. Dus geen Scania, Iveco of Volvo, maar een Mercedes moest het worden!”

Die werd gevonden op een Friese schroothoop: een Mercedes SK uit ‘91, die dienst had gedaan voor de Zwitserse defensie. “Daar had hij blijkbaar een luizenleven gehad, want hij zat nog keurig netjes in elkaar. Het leuke is dat de NG/SK in de truckwereld een iconisch model is, dat van de jaren zeventig tot en met eind jaren negentig werd gebouwd door Mercedes. Vele generaties hebben er in gereden en koesteren er warme herinneringen aan. En nu mocht dit oude baasje op zijn oude dag nog flink aan de bak voor ons!”

Cilinderinhoud verkleinen
Van begin af aan wisten ze met de Mercedes de aandacht te trekken van het publiek, sponsoren én techneuten die graag betrokken wilden zijn bij deze unieke uitdaging. Na het behaalde kampioenschap vorig seizoen, werd de V8-motor deze winter ingeruild. “Die vonden we simpelweg te klein. Er rijden al meerdere teams met een V10-motor rond. Daarom kozen wij voor een V12.”

 

Een ingewikkelde klus, die de nodige technische rekensommen en expertise vereiste van het team. “In de truckpulling geldt 18,5 liter motorinhoud als max. Deze motor was 21 liter, dus we moesten de cilinderinhoud verkleinen, met alle motorische aanpassingen van dien. We hebben ook besloten om als enige in deze klasse met twee turbo’s te rijden. Zo is de motor origineel ook gebouwd, dus we hebben daar onze ideeën over. Maar we moeten het nog gaan ondervinden.


De eerste opgebouwde V12 had net voor de testbank de moed al opgegeven, maar we gaan volgas verder aan de reservemotor die we ter beschikking hebben. Eén ding is zeker: de druk is groot en de lat ligt hoog, zeker met de resultaten van vorig seizoen in het achterhoofd. Hoe onze keuzes gaan uitpakken zal nog moeten blijken, maar we gaan er alles aan doen om een topprestatie neer te zetten voor het publiek én natuurlijk de sponsors, waar we niet zonder kunnen! ”