Uncle Duck gaat hoger vliegen

26 april 2024

Tractoren in de klasse ‘Light Modifieds’ hebben twee motoren, maar in de Modifieds-klasse mag daar ééntje bij. Team Uncle Duck waagt deze sprong in het diepe en verschijnt dit jaar voor het eerst aan de start. “Oefenen is bijna onmogelijk. Dus je weet nooit hoe het gaat lopen.”

 

Aan de voorbereidingen zal het niet liggen en ook niet aan de sponsoren. Van twee naar drie motoren en van 2.500 kilo gewicht naar 3.500 kilo, betekent dat je nóg meer moet investeren in tijd, energie en geld. 

 

Rijder Couzijn van Heuvelen krijgt wel vaker de vraag wat zulke investeringen kosten en hij is er ook eerlijk over. ‘’Een hele bak met geld, dat we dankzij een heel leger aan sponsoren kunnen ophoesten. Daar zijn we dan ook ontzettend blij mee. Naast de hoofdsponsoren die een hele hap voor hun rekening nemen, hebben we subsponsoren en een grote groep supporters die door allemaal een beetje in te brengen het helemaal compleet maken. Geweldig vinden we dat.’’

 

De nieuwe Uncle Duck, die in Stroe uit de startblokken komt, is op het moment van dit interview nog niet helemaal af. ‘’Over een week of twee hebben we een sponsorfeest waar hij gepresenteerd wordt, dus voor die tijd is het nog even bikkelen.’’

 

Maar, dan heb je ook wat: de Uncle Duck heeft twee splinternieuwe V8-motoren die in Amerika speciaal voor de sport zijn gebouwd. Erbovenop zitten twee Mike & Janie’s-blowers die lucht in de motor blazen om het aantal pk’s naar de hoogste piek te krijgen. “Veel mensen vragen zich af hoe je de pk’s van drie motoren op twee wielen krijgt. Nou, dat zit zo”, legt Couzijn uit. “Je hebt een verzamelbak waar de aandrijfassen van alle drie de motoren bij elkaar komen, die vervolgens met één as verder gaan naar de achteras.”

 

Het lijkt simpel, maar je hoeft geen techneut te zijn om te kunnen constateren dat het bouwen én onderhouden van de Uncle Duck geen sinecure is. “Gelukkig hebben we een heel team om dat klusje te klaren.”

 

Wat de verwachtingen zijn voor dit seizoen? Die zijn sowieso hoog. Het podium van de Light Modifieds was in de afgelopen jaren een vertrouwde plek voor het team, dus de lat ligt hoog voor hun deelname in de Modifieds. “Maar iedereen weet dat de concurrentie niet stil, dus we gaan het zien. Wat vast staat is dat we er in elk geval ontzettend veel zin in hebben en dat we weer met heel veel plezier een nieuw seizoen tegemoet gaan.”